9 av 10 unge vil ha fast jobb

Klassekampen kunne fredag 29. juli melde at; «dagens unge er mer opptatt av fast jobb enn hva foreldrene deres er».

Arbeidsgiverforeningen Virke og Innovasjon Norge tar derfor feil. Unge mennesker ser ikke på mer midlertidighet som en mulighet, men som et hinder for deres drøm om fast jobb, pensjonsrettigheter og trygghet i en verden preget av mer usikkerhet enn hva vi i foreldre generasjonen opplevde.

Virke er dermed på bærtur når de hevder at ungdommen ønsker mer fleksibilitet og løsere tilknytning til arbeidslivet. Innovasjon Norge er likeledes helt på jordet når de hevder at mange ungdom ikke er opptatt av faste arbeidsplasser, men at ungdommen vil ha frihandelsdelen og frihet.

Virke og Innovasjon Norge har ikke skjønt at nettopp fast jobb er frihet. Dagens unge søker ikke midlertidighet.

Klassekampen kunne også melde fra spørreundersøkelsen; «hvor viktig er det for deg med fast jobb i framtida?», at de over 50 derimot svarte at det er mindre viktig med fast jobb.

Kanskje regjeringen burde ha lyttet mer til de unge enn oss over 50, før lovendringen om mer midlertidighet ble vedtatt.

For hva har skjedd med midlertidige ansettelser her til lands etter siste lovendring? Statistisk sentralbyrå har publisert følgende; «Færre med heltidsjobb, flere på deltid. Fra 4. kvartal 2014 til 4. kvartal 2015 ble det 19 000 færre sysselsatte på heltid, mens det ble like mange flere på deltid. Økningen i deltidssysselsettingen kom særlig blant unge menn».

Samtidig som vi nå opplever et kraftig fall i sysselsetting blant unge. I følge Aftenposten er det på ett år er det blitt 22 000 færre unge i arbeidslivet. Flere studerer er svaret. Det er kjent at i nedgangstider velger flere unge å studere, eller å studere lengre. Men vi må huske at dette er unge som ellers ville ha valgt jobbe. Min undring blir da, ville alle disse unge menneskene fått fast arbeid eller kunne vi ha lagt på 22000 unge på liste over økningen av midlertidige jobber?

Til dere unge har jeg bare et råd: Ikke gjør som morra di sier! Lover som er vedtatt kan endres så krev fast stilling og gi en tydelig beskjed til dine lokale stortingsrepresentanter, når de ber om din stemme i 2017. Krev endring! Krev forutsigbarhet og krev trygghet for eget liv!