Arbeid tema på Arbeiderpartiets landsstyre

- Flere må i arbeid, vi må ha bedre fleksibilitet i ytelsene og vi må sørge for å gi alle mennesker verdighet, sa fylkesleder Truls Vasvik i sin tale til landsstyre.

På Arbeiderpartiets landsstyremøte den 20.september talte fylkesleder Truls Vasvik til landsstyre med følgende oppfordringer til den kommende stortingsvalgkampen

Unge uføre

For Vestfold er utfordringen en stor andel unge uføre, hvor vi i siste Folkehelseprofil har 5,8% unge uføre, mot et landsgjennomsnitt på 4%. Dette er særs alvorlig, og krever løsninger både lokalt i Vestfold, men også nasjonalt.

Flere må i arbeid, vi må ha bedre fleksibilitet i ytelsene og vi må sørge for å gi alle mennesker verdighet - uten fare for å falle utenfor, og uten å tape penger fordi man vil forsøke en gang til.

Når jeg i tillegg hører at flere unge uføre mister bostøtten sin på grunn av nytt beregningsgrunnlag etter uførereformen, så er det på høy tid å rope varsko. Arbeiderpartiet kan ikke la hverdagen for de som allerede har det svært vanskelig få det enda verre. Kjære venner – denne gruppen er det vi som må ta ansvar for, gjennom reelle politiske forandringer – ikke bare spill for galleriet som regjeringen gjør.

Boligmangelen

Boligprisveksten er noe mange er opptatt av. Det er lett å tenke at dette er et særlig Oslo-fenomen, men mange steder i landet preges av bl.a. unge som sliter med å komme inn i boligmarkedet.

Det sies at Norge består av mange lokale boligmarkeder, noe som er riktig – men usikkerhet i arbeidsmarkedet og innstramninger i finansbransjen pga Oslo går utover hele landet, ikke bare Oslo. Derfor er den enorme boligprisveksten i Oslo et problem for oss alle.

Arbeiderpartiet kom i august med mange gode forslag for å hjelpe unge inn på boligmarkedet. Fem av de ti punktene omhandlet Husbanken – en institusjon som regjeringa i forrige statsbudsjett reduserte overføringene til. Begrunnelsen var som følger: ”Tilgangen på lån i det private kredittmarkedet er god” – derfor kan de redusere lånerammen til Husbanken.

Dette samtidig som de øker for midlertidige ansettelser og mer usikre arbeidsforhold. Som tidligere bankansatt vet jeg at du aldri i verden får boliglån om du ikke har sikker jobb. Dette er oppskriften på større forskjeller mellom folk!

Vi må fortsette å satse sterkt på Husbanken, og vi må stoppe det som regjeringen nå har begynt med, nemlig å gi rammeøkninger til kommunene istedenfor midler til Husbanken. Da risikerer vi at Husbanken sakte men sikkert utarmes, og det ville vært svært alvorlig for de som trenger det mest.

Regionsreformen

Til slutt – den såkalte regionsreformen – som så langt ser ut som sammenslåing av fylker, durer fram. Noen steder mer på skinner enn andre steder. Uttalelsen fra Arne-Christian applauderer jeg selvfølgelig, men i tillegg ber jeg dere alle om også å tenke på hva som er best for oss som parti. Jeg opplever at det i iveren over å få nye oppgaver og forhåpentlig mer makt og midler – fort blir lett å glemme hvordan maktfordelingen blir i etterkant. Det er veldig dumt å sette oss i en sånn situasjon at vi mister makt både lokalt, regionalt og nasjonalt. Her har vi som partiorganisasjon en stor oppgave – som vi må være bevisst.