Bakgrunnen din avgjør om du lykkes

-Vi mener at Vestfoldsamfunnet må ta på alvor at hver tredje ungdom ikke fullfører og består, og vi må derfor bekjempe de sosiale forskjellene skriver Ap, Mdg, SV og SP et i felles innlegg.

I dag starter hver tredje ungdom på voksenlivet i Vestfold uten å ha fullført og bestått i videregående skole. Tallenes tale viser at Vestfold er 5. dårligst i landet.

Velferdsforskningsinstituttet NOVA kunne nylig fortelle oss i sin nye undersøkelse på ungdomsskoleelever og elever på videregående utdanning, at forskjellene i levekår og livskvalitet blant norske ungdommer henger tett sammen med foreldrenes sosiale og økonomiske status.

NOVA beskriver utfordringen som en opphopning av problemer.

Forsker Anders Bakken beskrev utfordringen på følgende måte: «Ungdommer som har få ressurser hjemme, trives dårligere på skolen og i nærmiljøet, de har et mer problematisk forhold til foreldre og venner, er mer utsatt for mobbing, har oftere psykiske og fysiske helseplager, og er mer pessimistiske med tanke på framtiden.»

Vi mener at Vestfoldsamfunnet må ta på alvor at hver tredje ungdom ikke fullfører og består, og vi må derfor bekjempe de sosiale forskjellene. Fylkeskommunen kan ikke gjøre denne jobben alene. Hele samfunnet - næringslivet, kommuner og frivilligheten må være innstilt på å bekjempe fattigdommen og de sosiale ulikhetene sammen. Vestfold er ikke gullkysten. Vestfold er et samfunn med store sosiale forskjeller. Forskjeller som har økt de siste årene.

Vi mener at Vestfold fylkeskommune ikke kan hvile på sine laurbær og vise til iverksatte tiltak innenfor videregående utdanning. Det er velkjent at det er yrkesfagene som har de største problemene med frafall og ikke fullført utdanning. De videregående skolene må være enda tettere på de elevene som står i fare for å avbryte utdanningen. Fylkeskommunen må i større grad enn i dag sikre at lærlinger ute i bedriftene følges opp kontinuerlig og grundig.

Vi fylkespolitikere kan ikke sitte å se at årskull etter årskull går ut i voksenlivet uten nødvendig kompetanse og utdanning. Det har vi rett og slett ikke råd til.

Av: Truls Vasvik (A), Nell Gaalaas–Hansen (SV), Kathrine Kleveland (SP) og Harald Moskvil (MDG)