Det grønne skiftet

- Arbeiderpartiet ønsker å gjøre en forskjell for fremtidige generasjoner i Vestfold, sa Arve Høiberg i budsjettdebatten på fylkestinget den 10.desember.

Torsdag 10.desember ble budsjett 2016 og økonomiplan 2017-2019 for Vestfold Fylkeskommune behandlet i fylkestinget.

Ap, SV, SP og MDG har fått flertall for følgende hovedsaker i fylkeskommunens budsjett for 2016:

• Klimanøytrale driftsavtaler for kollektivtrafikken innen 2025. Dette betyr at alle busser, som finansieres ved tilskudd av Vestfold fylkeskommune, skal kjøres med biogass, biodiesel, Hydrogen, strøm. Altså klimanøytralt. Fylkeskommunen har i dag busstrafikken ute på anbud og vil i 2025 ha nye kontrakter i alle sine kollektiv områder.

• Klimanøytrale driftkontrakter for motoriserte driftsmidler innen 2020I likhet med busstrafikken, skal også lastebiler, traktorer, biler etc. være drevet på en klimanøytral måte. På våre fylkesveier har fylkeskommunen delt opp driftsanbudene i tre områder og vil i 2020 ha gjennomført nye anbud og nye driftkontrakter.

• Klimanøytral skolekjøring i tillegg til buss, innen 2025Vestfold fylkeskommune har ansvar for og organiserer skolekjøring i hele fylket. Her vil vi 2025 ha mulighet til å kreve at alle som skal inngå kontrakt, benytter biler og busser som kjøres klimanøytralt. Dette er et viktig verktøy fylkeskommunen har til å få drosjeeiere og sentraler til å satse på klima nøytrale biler om minibusser, da skolekjøring utgjør en viktig og stor inntektskilde for drosjenæringen. Fylkeskommunen har i større grad mulighet til å kreve klimanøytralitet ved nye løyver og opprettelse av nye sentraler, men vi mener at et klima nøytralt prinsipp ved utlysning av skolekjøringkontrakter, vil gjøre samme jobben. Fylkeskommunen vil da også nå alle de minibuss selskapene som ikke omfattes av drosjenæringen.

I tillegg fikk opposisjonspartiene Ap, SV, SP, og MDG gjennomslag for å opprettholde målet om 7 % av de reisende skal skje med kollektivt inne 2023.