Ekstra ferieuke for seniorer

De fleste er enige om at flere skal stå lenger i jobb. Vi trenger derfor flere aktive tiltak som gjør det lettere for eldre arbeidstakere å fortsette i et krevende arbeidsliv noen år til. Et slikt tiltak er den ekstra ferieuken for seniorer, en oppmuntring og klapp på skuldra til alle våre arbeidsfolk over 60 år som fremdeles holder koken. Denne ferieuken går Høyres programkomite inn for å fjerne.

Det viktigste for at flere skal stå lenger i jobben er at det lønner seg å jobbe. Derfor var pensjonsreformen viktig. Selv med gode muligheter for tidligpensjon, ser vi at eldre likevel nå jobber lenger, og at mange jobber ved siden av at de tar ut pensjon. Det er en god utvikling. Når Høyre vil fjerne den ekstra ferieuken for seniorene, blir det tøffere for eldre arbeidstakere å stå i jobben.

Det andre kjernepunktet for å sikre at folk skal klare å stå lengre i jobb er et godt og ryddig arbeidsliv. Her har dagens regjering feilet gjennom å svekke arbeidsmiljøloven. I stedet for svakere vern og økt bruk av midlertidige ansettelser, trenger vi tvert imot å styrke den seriøse og organiserte delen av arbeidslivet.

NHO, Civita og Høyre har sammen bygget opp en retorikk om at det er så mange ekstra goder for eldre arbeidstakere. Det er ikke sant. Sannheten er at bare en tredjedel av arbeidstakerne jobber i bedrifter som har egne seniortiltak. Men den ekstra ferieuka er et gode som faktisk gjelder alle eldre arbeidstakere. Og den vil altså Høyre fjerne.

Det er tydelig at seniorene i yrkeslivet taper på Høyres politikk. I en tid vi burde tenke ut gode løsninger for å holde på våre eldre arbeidstakere, velger Høyre å fjerne det ene generelle virkemiddelet som gjelder alle eldre arbeidstakere. Arbeiderpartiet går imot dette forslaget.

Dag Terje Andersen, arbeidslivspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet