Flere over på sykkel

.

For å nå ambisiøse mål med klimaregnestykket må flere finne annen transportmåte enn bil i nær framtid. Vi kan ikke bygge oss ut av dette problemet. Dette uttalte fylkesordfører Rune Hogsnes  5. Januar i år. Jeg er helt enig i dette.

Satsing på sykkel i Vestfold har de siste åra vært god, men flater nå ut. Vi har bygget mange sykkelveier og vil og bygge flere i åra som kommer. Når jeg mener sykkelsatsingen flater ut så har ikke det noe med utbyggingstakten å gjøre.  Det dreier seg om vedlikehold av eksisterende anlegg. Her drives der minimalt med vedlikehold og sykkelveiene er i konstant forfall dessverre. Selv har jeg opplevd å velte på grunn av grus i sykkelveiene. Det er vel og bra at det blir strødd når det er glatt, noe som er nødvendig, men grusen blir liggende til byen igjen skal skinne 17. Mai. Dette er for dårlig. Sykkelveiene skal strøs når det er glatt, men med det klima vi har så bør og grusen feies opp igjen på sykkelveiene når det er bart. Dette blir ikke gjort.

Situasjonen forværrer seg og når snøen kommer. Hva skjer da ? Jo da blir bilveier prioritert og all snøen forsvinner inn på fortau og sykkelveier som blir ufremkommelig. Der blir den liggende i flere dager før den blir kjørt bort eller smelter. I andre land hvor man satser på sykkel blir sykkelveier prioritert først. Kanskje dette kan være en ide for Vestfold kommunene.

Om målet er flere over fra bil til sykkel må det gjøres en innsats for å få dette til. Huller må og fylles igjen og forholdene må legges til rette. Her er det dessverre ikke noen forskjell på kommunale eller fylkeskommunale sykkelstier.

Mens vi venter på at flere og bedre gang og sykkelveier skal bygges i Vestfold, noe som er tvingende nødvendig, bør vi vedlikeholde og ikke minst drifte det sykkelveinettet vi har idag. Legger vi forholdene til rette er jeg overbevist at vi kan doble antall syklende og gående i Vestfold, noe som er tvingende nødvendig. Dette vil være ett stort bidrag for å minske bilbruken, minske svevestøv og få mindre trafikale problemer.

Mitt håp er at vi i 2017 kan bli best i klassen på tilrettelegging for gående og syklende i Vestfold. Det er ikke mange grep som skal til, men det koster noen penger, men det får vi igjen med ett bedre miljø og bedre folkehelse. Er vi villige til å satse er jeg overbevist om at resultatene vi vise seg om ikke så alt for lenge. Så ut med feiebilene på sykkelveiene nå.

Tønsberg 2. Februar 2017 Tom Strømstad Olsen Fylkestingsrepresentant for Vestfold Arbeiderparti Fraksjonsleder i Hovedutvalget for samferdsel og areal