Forsøker avdramatisere arbeidsledigheten

- Den politiske forskjellen blir særlig tydelig fordi regjeringa gjentar og gjentar at skattelette er løsningen på utfordringene på arbeidsmarkedet, skriver Dag Terje Andersen i Tønsbergs blad.

Tusenvis av arbeidsfolk er satt på porten, og økende arbeidsledighet skaper uro og utrygghet i mange lokalsamfunn denne høsten.

Etter at Kongen hadde fremført trontalen ved Stortingets åpning sist mandag, kom regjeringens melding om rikets tilstand lest opp av Torbjørn Røe Isaksen. Han sa – sitat:

«Situasjonen på arbeidsmarknaden er noko svekt det siste året.» Og: «Noreg er framleis blant landa i Europa med aller lågast arbeidsløyse.»

Noko svekt? Man kan få inntrykk av at arbeidsledigheten og utfordringene med den tones ned og forsøkes avdramatisert. Det er over 20 år siden vi sist hadde så høy arbeidsledighet som vi nå har i Norge. Det er dramatisk at hver tiende ungdom nå ikke får seg jobb. Dette er en av våre store utfordringer.

Regjeringen kan selvfølgelig ikke kritiseres for at oljeprisen har gått ned. Men regjeringen kan ikke møte de nye utfordringene på arbeidsmarkedet med passivitet. Varslet om økning i ledigheten kom før oljeprisfallet.

På forsommeren i fjor utfordret jeg statsministeren i en interpellasjon til å sette full sysselsetting som øverste tema for alle departementers arbeid. Vi advarte mot å kutte tiltaksplasser og å stramme inn permitteringsreglene i arbeidslivet, men ble ikke hørt. Ja, det var så ille at finansminister Siv Jensen i en debatt samme vår sa at det var viktig ikke å ringe i varselklokkene for tidlig.

På dette området er det stor forskjell på politikken. For hvis vi ikke setter inn tiltak mot en økende arbeidsledighet, så vet vi at den er selvforsterkende. En selvforsterkende arbeidsledighet som kan bli seig å komme seg ut av.

Svaret fra regjeringen at den kutter 1 mrd. i feriepenger til de som mottar dagpenger. Dem blir det tatt fra, mens det brukes over 12 mrd. kr på å gi skattelette til dem som har mest i dette landet.

Den politiske forskjellen blir særlig tydelig fordi regjeringa gjentar og gjentar at skattelette er løsningen på utfordringene på arbeidsmarkedet. Men selv i regjeringens egne utredninger tviles det på at skattekutt gir merkbar sysselsettingseffekt. Erfaringene fra de landene som har prøvd skattekutt for å møte økt ledighet, er dårlige.

Da vi opplevde finanskrisa i 2008 og 2009 fikk vi også råd fra Høyre i opposisjon om å bruke skattelette som verktøy. Men vi valgte en annen vei. Vi valgte aktivitet og konkrete tiltak.

Arbeiderpartiet har denne uken lagt fram et forslag om tiltak for å bedre permitteringsregelverket, noe som kan avdempe situasjonen for dem som nå har utfordringer. Jeg håper regjeringen vil høre på partene i arbeidslivet og støtte dette forslaget.