Fosterhjemsmeldingen

- Stortinget har nå vedtatt flere forslag som vil bedre hverdagen for fosterbarna og fosterfamiliene, noe Arbeiderpartiet er fornøyd med, skriver Mandt i diskusjonen om fosterhjemsmeldingen.

Altfor mange barn i Norge sliter i hverdagen, og er uten trygge voksne rundt seg. Ved hjelp av et stort engasjement fra barn med erfaring fra fosterhjem, fosterforeldre og ulike organisasjoner, har Stortinget heldigvis nå vist stor utålmodighet på vegne av disse barna. Det har vært en felles erkjennelse at det er behov for flere fosterhjem, forskjellige typer fosterhjem og ikke minst stabile fosterhjem. Samtidig har det vært enighet om at regjeringen ikke har tatt de nødvendige grep, at fosterhjemsmeldingen var mangelfull, og at det var behov for en rekke nye initiativer. Stortinget har nå vedtatt flere forslag som vil bedre hverdagen for fosterbarna og fosterfamiliene, noe Arbeiderpartiet er fornøyd med.

Rekruttering av nok, egnede, riktige og varige fosterhjem er utfordrende. Samtidig er ventetida for å skaffe barn et nytt hjem økende. Når vi som samfunn ønsker en utvikling der fosterhjem foretrekkes fremfor institusjonsplasser, tilsier det at innsatsen må forsterkes. Da må vi ha en helhetlig tilnærming, og vilje til å senke terskler der det butter imot.

Et nytt, trygt og omsorgsfullt hjem gjennom fosterhjemsordningen, er heldigvis blitt tilbudet som mange barn og unge som trenger og fortjener kjærlighet, får. For å sikre det, må barna så langt som råd involveres i planleggingen av overgangen til nytt hjem. Fosterforeldrene må forberedes godt, og de må få tilstrekkelige oppfølgings- og veiledningstilbud.

Er det noe jeg er sikker på, er det at barn som forteller om gode opplevelser i sin fosterhjemshverdag, sammen med tilfredse fosterforeldre - vil være samfunnets beste rekrutteringsstrategi. For å sikre mange slike gode beskrivelser fremover, må både fosterbarna og fosterforeldre i større grad tas med på råd, når prosessene, rammene og vilkårene utvikles. Det fortjener barn og unge, det fortjener fosterfamilier som stiller opp. Vedtakene i Stortinget er gjort, nå må vi se handling!

Av Sonja Mandt

Arbeiderpartiet

Innlegg publisert i Jarlsberg Avis 9.juni 2016.