FPUs leder sprer usannheter

- Som ungdomsrepresentant på Fylkestinget i Vestfold blir jeg forbauset over hvordan unge politikere kan velge å slenge usannheter om andres politikk, skriver Camilla Bjørkmark i et tilsvar til FPU lederen.

Fakta skal på bordet om fritt skolevalg

Som ungdomsrepresentant på Fylkestinget i Vestfold blir jeg forbauset over hvordan unge politikere kan velge å slenge usannheter om andres politikk. I valgkampen 2015 var fritt skolevalg eller som den blåblå-regjeringen kaller det, valgfrihet et hett tema. Nå et år etter kommune- og fylkestingsvalget, fortsetter Fremskrittspartiet i Vestfold å skape en debatt som egentlig aldri har eksistert i Vestfold.

Det representanten Svendsrud forteller er at det er noen misfornøyde med sitt inntak på de videregående skolene i landet, noe som er uheldig. Likevel presiserer Svendsrud at det i år er spesielt trist å se konsekvensene av rødgrønn politikk på fylkestingene rundt om i landet. Det jeg undres over er hva er konsekvensene?

Representanten Svendsrud tar opp det han mener er selve problemet, nemlig ”nærskoleprinsippet”. Noe som i og for seg ikke er et problem men en veldig trygg ordning for å sikre at alle får en skoleplass uansett! Er det likevel slik at en elev vil bort fra stedet personen er oppvokst på, enten det er på grunn av mobbing eller en annen særskilt grunn så skal personen selvfølgelig få mulighet til det.

Det som gjør selve innlegget til representanten Svendsrud, er at han ikke taler sant. Og som politiker mener jeg at det er respektløst ovenfor folket. Jeg som ungdomspolitiker ønsker at fakta skal bli lagt på bordet og man skal tydelig klare å skille følelser og det å være politisk aktiv.

Så for å legge fakta på bordet så ønsker jeg først å arrestere representanten Svendsrud på det han kaller ”konsekvensene av rødgrønn politikk”.

Wali Gailani(medlem av Unge Høyre Buskerud) kritiserte også Arbeiderpartiet i Buskerud for dems innføring av nærskoleprinsippet. Som man allerede har diskutert i Drammens Tidende så vil ikke nærskoleprinsippet ta fra deg muligheten til å bli det du vil bli. Tilbyr ikke skolen det studieprogrammet, så får du mulighet til å gå på en skole som tilbyr dette. Dette bør uansett bli diskutert i det fylket det angår.

For det andre leser vi videre at representanten Svendsrud føler at vi er ”velsignet” i Vestfold for at vi slipper sosialistisk-flertall. Så Svendsrud påstår at Arbeiderpartiet lyver når vi sier at vi ikke ønsker å endre på en modell som fungere godt i her.

Arbeiderpartiet i Vestfold sa før valget i fjor og står fortsatt ved det at vi ikke ønsker å reversere modellen, fordi vi er et lite fylket og det fungerer godt i praksis. Så å gå ut å angripe Arbeiderpartiet i Vestfold på hvis og om mener jeg er helt tåpelig.

Når jeg leser politiske innlegg i avisen så ønsker jeg først å fremst at de er ærlige og konkrete. Gjerne at de blir poengtert med hva som bør gjøres og hvorfor. Fritt skolevalg har stått klart en god stund, det er ingen politisk uenighet fra Arbeiderpartiet, Høyre eller Frp i Vestfold. Så kjære Bjørn-Kristian Svendsrud, neste gang du vil fronte politisk uenigheter, ta noe som vi først og frem er uenige om.

Camilla Bjørkmark,

Fylkestingsrepresentant for Arbeiderpartiet.