Frivillig - helt til Sanner kom til Vestfold

-Det finnes ikke et fylke i dette land som har tatt kommunereformen så på alvor. Vestfold går om få år fra 14 til 8 kommuner, skriver gruppelder Arve Høiberg i Sandefjords blad.

Det finnes ikke et fylke i dette land som har tatt kommunereformen så på alvor. Vestfold går om få år fra 14 til 8 kommuner. Årsaken er enkel. Sammenslåingen er et nødvendig resultat av den endring Vestfoldsamfunnet har gjennomgått, siden 60 og 80- tallet. Vestfold er blitt et stort bo og arbeidsmarked, og de nye Kommunegrensene gjenspeiler nettopp dette.

Arbeiderpartiet ønsker en kommunereform velkommen, men har satt som en forutsetting at det skal være en frivillig reform. Arbeiderpartiet tror ikke at nye større kommuner i Vestfold kan skapes med tvang. Resultatet er at vårt fylke fortsatt vil ha de fire kommunene Tønsberg, Horten, Re og Sande, som ønsker å fortsette som før.

Så langt er kommunereformen i Vestfold vært frivillig. Helt til Kommunal og moderniseringsminister Sanner besøkte kommunekonferansen i Vestfold. Her fikk Sande og Re tydelig beskjed å dra hjem igjen og finne en kommune å slå seg sammen med. Start prosessen på ny. Hør gjerne hva velgerne mener i folkeavstemninger, men lytt bare til råd om folket sier ja til sammenslåing.

Og dermed kom pisken.

Hvordan har så Sanner tenkt til å presse igjennom med sitt ideologiske syn? Med hjelp av reduserte statlige overføringer. Bor du i Sande, må dine folkevalgte allerede til høsten kutte i velferden for 7 millioner. Bor du i Re er kuttoppgaven på 10 millioner.

Vil du ikke, så skal du. Vi kutter i befolkningens velferd, var Høyres klare tilbakemelding.

Arbeiderpartiet vil ikke støtte Høyres forslag i Stortinget. Arbeiderpartiet vil ikke gjennomføre en kommunereform med tvang. I dag har vi 428 kommuner Norge. 428 ulike forutsetninger for å møte en kommunereform. 428 forsamlinger med folkevalgte med kun et måle for øye, -å skape en bedre hverdag i sin kommune. Arbeiderpartiet tror at skal kommune Norge beveges mot en mer hensiktsmessig struktur, for å møte morgendagens utfordringer, må dette skje igjennom innbyggere og folkevalgtes veloverveide avgjørelser. Ikke i frykt for piskeslag fra Høyre.

Arve Høiberg,Gruppeleder Vestfold Arbeiderparti