Ikke en arbeidsplass å miste

Vestfold Arbeiderparti arbeider hver eneste dag for at de sentrale myndigheter gir forutsigbare rammebetingelser for landbruket og næringsmiddelindustrien, understreker gruppeleder Arve Høiberg.

906871_10151437686291997_1660261919_o
En av fem industriarbeidsplasser vil forsvinne i Vestfold, om Lene Camilla Westergaard Halle og Vestfold Høyre for gjennomslag for sin politikk.

Så mange arbeidsplasser er knyttet direkte til landbruket og så mange arbeidsplasser forsvinner om tollvernet blir fjernet, slik Vestfold Høyre og Westergaard Halle har bedt om i innspill til jordbruksforhandlingene 2017. Vestfold har dermed til jordbruksforhandlingene uttalt at det er viktig med langsiktige rammevilkår, men bare ikke ved hjelp av tollvern.

Resultat vil være at næringsmiddelindustrien uten et effektivt tollvern være uten levedyktige rammevilkår. Westergaard Halle og Vestfold Høyre handler naturlignok helt i tråd med sitt moderparti. Høyre sentralt har i forslag til jordbruksmelding slått de fast at det ikke er aktuelt å utnytte det handlingsrommet vi har til å tilpasse tollvernet.

Faktum er at et effektivt og oppdatert tollvern er det desidert viktigste rammevilkåret næringsmiddelindustrien har. Uten et tollvern er det svært lite igjen av vår næringsmiddelindustri. Spørsmålet som står igjen er hvorfor Vestfold Høyre ikke ønsker at vi i Vestfold kan utnytte vårt naturlige fortrinn som landbruksfylke? Er ikke Vestfold Høyre stolt av at Vestfold er Norges grønnsakshage?

Vestfold Arbeiderparti arbeider hver eneste dag for at de sentrale myndigheter gir forutsigbare rammebetingelser for landbruket og næringsmiddelindustrien. For Arbeiderpartiet er aktiv næringspolitikk å videreutvikle det bestående og legge til rette for det nye. Vestfold Arbeiderparti vil ikke, slik Høyre har tatt til orde for, nedlegge en av fem industriarbeidsplasser i vårt fylke. Vestfold Høyre kan vanskelig kalles et næringsvennlig parti. Det er arbeidsløse nok her til lands. Vi trenger ikke sende flere ut døra.