"Jenter tar plass!"

Hvorfor er det viktig at kvinner tar del i samfunnet på ulike områder? Hvilke muligheter finnes for å være med å påvirke den retningen vi skal gå, i nærmiljøet og i storsamfunnet?

Det var rom for refleksjon i fellesskap da Vestfold Arbeiderpartis kvinnenettverk arrangerte temamøtet "Jenter tar plass!" i Nøtterøy kommunes kommunestyresal Tinghaug, i regi av Liselotte Aune Lee, leder av kvinnenettverket i Vestfold Arbeiderparti og Monika Hjerpseth, kvinnepolitisk ansvarlig i Nøtterøy Arbeiderparti.

Flere stemmer i samfunnsdebatten hadde satt av en sommerkveld 13. juni til å delta i panelet. Ubah Aden, Foreldreutvalget for grunnskolen, Martine Seth, Stella senter i Tønsberg Røde Kors, Merete Dahl fra Fagforbundet i Vestfold, Vivil Hunding Strømme fra NHO i Vestfold, Hazel Xavier Venakatraman fra Women Business Network (et samarbeid med næringsforeningene og NHO) deltok i kveldens panel i tillegg til hovedinnlederen Anniken Huitfeldt, stortingsrepresentant og leder av Arbeiderpartiets sentrale kvinnenettverk.

Blant deltakerne i salen var representanter fra flere av Vestfold kommunepartier, og ungdommer fra AUF. Det kom fram mange tanker, innspill og forslag om det å være en aktør - og ikke bare en brikke - i eget liv, i nærmiljøet og i samfunnet.