Julehilsen fra Dag Terje og Sonja!

- Nok et år er gått, og vi har hatt en travel innspurt på Stortinget. Vi har hatt flere oppgaver fra fylkespartiet som vi har jobbet med i 2015, og vi nevner noen: som nye fengsel, politireformen, Marinemusikken, Torp og fortsatt utbygging av jernbanen.

I innspurten har budsjettarbeidet i år tatt utrulig lang tid, og alt er blitt utsatt slik at til og med lørdag brukes til budsjettdebatt.

I familiepolitikken fortsetter Ap jobben for bedre barnehager, både antall plasser og kvalitet. Regjeringen har kuttet to år på rad i utbyggingen, og i 2014 ble nedgangen av barn i barnehage på 700. De leverer altså lite, selv om de skryter på seg mye. Vi fortsetter også å arbeide for et bedre barnevern, og derfor foreslo vi i vårt budsjett penger til flere stillinger i kommunene, noe vi dessverre ikke fikk flertall for. Barnevern og fosterhjemsomsorg blir også aktuelt neste år, med meldinger og nye saker, og her vil vi gjerne ha innspill fra dere for å lage bedre poltikk.

På kulturfeltet forsetter de å reversere, kutte og overlate til private, - og maner om armlengdes avstand. Gaver fra private givere skal erstatte tilskudd til både museer og annen kultur. Det kommer til å bli tøft når vi overtar i 2017 å fylle opp alle de tomme «lommene» som nå tømmes. Også her vil vi ha innspill og tanker om framtidens kulturpolitikk, -kom gjerne med gode ideer.

På andre felt som er særlig viktig for Vestfold, kan vi nevne debatten om jordvern, der våre i næring, med Knut Storberget i spissen gjorde en god jobb for å sikre matjord for framtidens generasjoner, det kommer en skattereform som kommer til å berøre mange, og samtidig har debatten om flyseteavgift eller ikke, pågått. Vi stemte selvsagt mot dette.

Ellers ser vi at regjeringa fortsetter med å ta fra de som har lite for å gi store skattelettelser til de som har mye fra før. Nå har regjeringspartiene med støtte fra V og Krf til sammen tatt bortimot 2 milliarder kroner fra ytelsene til de arbeidsledige. Hvert år skal de alt for mange ledige få mindre ytelser. Dette er regjeringens svar når arbeidsledigheten har økt til den høyeste på mer en 20 år. Tiltakene mot ledighet mangler, bortsett fra å straffe de ledige med dårligere økonomi.

Men, noen mener regjeringen skal betale mer skatt, økt skatt på pendling og på sluttvederlag synes høyresida er riktig. Vi stemmer i mot disse skatteskjerpelsene.

Vi er midt i en spesiell tid, der flyktningsituasjonen overskygger mange av debattene som ellers går. Ingen er upåvirka over det som skjer, og dessverre kommer det mange grumsete meninger opp. Det å ha hodet kaldt og hjertet varmt i denne situasjonen er viktig, og vi håper at alle tar imot våre nye landsmenn med smil, åpne armer og viser sosialdemokrati i praksis. Det er terror de flykter fra. Vi har muligheter til å hjelpe, og gi også dem en god jul og et godt nytt år, med håp om et bedre liv.

Vi ønsker dere alle en god jul og et godt nytt år, og ser fram til å jobbe sammen med dere i 2016!