Kommunereform, et virkemiddel ikke en løsning!

Arbeiderpartiet ønsker en kommunereform bygget på tillit til at folk, folkevalgte og lokale styringsorgan vet hva som er til det beste for sin egen kommune og med respekt for de løsningene man kommer frem til i hver enkelt kommune.

maria nærfoto med smil

Takk til Erlend Larsen for et godt innlegg om historikken rundt noen av landets reformer. Jeg vil nå redegjøre kort for hva Arbeiderpartiet mener om kommunesammenslåinger.

Kommunesammenslåinger kan være et viktig og riktig virkemiddel for å kunne tjene kommunens innbyggere og legge til rette for at alle, uansett hvor de bor i landet, skal kunne ha et likt og godt tilbud. Derfor har også kommunestrukturen vært i endring siden innføringen av formannskapslovene. For det meste har det blitt gjennomført sammenslåinger, men det har også hendt at kommuner har delt seg.

Kommunestruktur er et viktig virkemiddel for å nå målet om et godt tjenestetilbud til folk, men strukturen er ikke et mål i seg selv! For Arbeiderpartiet er dette et avgjørende poeng, sammen med vår holdning om at folk selv vet best hvordan egen kommune skal drives.

Høyre sin iver om etter å bruke tvang for å slå sammen kommuner passer derfor ikke sammen med Arbeiderpartiets politikk. I tillegg har Høyre i regjering bevist gjort det helt umulig for de minste kommunene å fortsette som egne kommuner.

Regjeringen har kuttet så mye til de minste kommunene det siste året, at disse kommunene i realiteten ikke lenger har et valg. Dermed er selvbestemmelse og tanken om en frivillig kommunereform blitt lagt til side av Høyre i regjering.

Arbeiderpartiets program og vårt Landsmøte la i all hovedsak frivillighetslinja til grunn når det gjelder kommunesammenslåinger, derfor kan ikke Arbeiderpartiet støtte Høyre sin versjon av kommunereformen der de vil tvinge kommuner til sammenslåing ved å snurpe sammen pengesekken dersom lokale folkevalgte ikke gjør som regjeringen vil.  Hjelper ikke dette så er Høyres løsningen å bruke Stortingets makt til å slå de sammen like vel.

Arbeiderpartiet vil igjennom vår politikk bevilge mer penger til barnehage, skoler og eldreomsorg i alle landets kommuner, også for de som ikke velger å slå seg sammen; Slik bygger vi vårt samfunn!