ed

–⁠ Eksamensordningen er tilfeldig, uforutsigbar og urettferdig

Kristine Slettom, fylkesleder i AUF i Vestfold, tok kampen for en mer rettferdig eksamensordning. 

Les talen hennes her:

Kjære landsmøte,

Vi lover elevene en skole der alle har like muligheter, men hvor rettferdig er det når vurderingssystemet er så uforutsigbart? 

En elev testes i sitt sterkeste fag, 

en annen i sitt svakeste – 

men begge får karakterer som former fremtiden deres.

Jeg vet hvordan det føles. Det digitale dataprogrammet med sin digitale hatt valgte å trekke meg opp til norskeksamen hele tre ganger- bokmål, nynorsk og muntlig. Med standpunktkarakterene endte jeg med hele 6 norskkarakterer på vitnemålet. 

Eksamensordningen er tilfeldig, uforutsigbar og urettferdig. 

Pandemien viste oss at skolen ikke står og faller på eksamen. Lærere klarte å sette rettferdige karakterer uten en enkeltstående test. 

Men fortsatt tviholder vi på et system der tilfeldigheter avgjør hvem som lykkes. Samtidig kjøper stadig flere seg ut av dårlige karakterer gjennom privatistordningen. 

Skolen skal være gratis, men i praksis er eksamen en ulempe for dem som ikke har råd til en ny strafferunde. 

Dagens system rammer særlig de av oss med lav motivasjon. 

Mange mister troen på seg selv når de trekkes opp i fag de ikke mestrer, mens andre får urettferdige fordeler med å få favorittfaget sitt. 

Skolen skal ikke være et lotteri – i Arbeiderpartiets fellesskole skal ingen tape bare fordi de trekker det korteste strået. 

Vi har rett og slett ikke råd til at en eneste faller fra. I vår fellesskole og i vårt samfunn trenger vi hver og en. 

Derfor må vi gi elevene mer kontroll over sin egen sluttvurdering.

Vi må slutte med tilfeldige trekk og la VG3-elever velge hvilke skriftlige eksamener de skal ha. 

Eksamen skal ikke være det som bestemmer fremtiden, men en bekreftelse på det vi faktisk kan ved å korrigere standpunkt. Men slik er det ikke i dag.

Dagens ordning straffer de som har én dårlig dag,  og som ikke har råd til å kjøpe seg ut av det. 

Endring av eksamensordning er ikke radikalt. Kunnskapslandet Finland viser oss at modige og kunnskapsbaserte valg i utdanningspolitikken fungerer. 

De har en av verdens beste skoler, selv med en helt annen sluttvurdering enn oss.

Fellesskolen handler om mestring, læring og rettferdighet. 13 års skolegang skal ikke avgjøres av tilfeldigheter. 

Takk