Landbruk, en bonderomantisk drøm?

Frp- og H-regjeringen ble satt på sidelinjen med årets jordbruksforhandling. Det er bare starten på et arbeid som vil sikre folk norskprodusert mat også inn i fremtiden, bonderomantikk eller ikke.

Trude Viola

Trude Viola Antonsen, stortingskandidat Vestfold Ap.

Så landet årets jordbruksoppgjør, og landbruksminister Jon Georg Dale ”er glad for at det nå har kommet på plass en jordbruksavtale som styrker grunnlaget for matproduksjon i hele landet”. Og det heier vi på, men det var da ikke det samme minister la frem i landbruksmeldingen i desember, eller hvert fall ikke effekten av det som der ble fremlagt. For hvordan skulle kutt i arealtilskuddet på grasproduksjon styrke distrikts-Norge? Og hvordan skulle reduksjon av produksjonsregioner på kumelk styrke distrikts-Norge? Jeg forstår det ikke.

Men det er kanskje ikke så greit når den ene handa ikke vet hva den andre handa gjør. Det ble jo aldri flertall for regjeringens forslag til landbruksmelding, uten at det betyr at landbruksministeren mener det han sier. Men det er jo et taktisk grep i et valgår å håpe på at hukommelsen til de fleste har noen hull.

For det denne regjeringen egentlig mener er at det å drifte landbruk i distriktene er kun bonderomantiske drømmere som gjør, og det er ikke produktivt. En politikk hvor det er den sterkeste rett som gjelder undergraver en hel næring, og ikke minst avslører det en manglende respekt for en av landets aller største næringer. Næringen gir usigelig mange arbeidsplasser, både direkte og indirekte relatert til landbruket. For hva tenkte egentlig Dale å tilby distrikts Norge om det ikke var bærekraftig å drive landbruk? Løse det slik regjeringen løste nedgangen i oljenæring, altså ved å gi for lite, for sent?

Landbruket i Norge trenger et regjeringsskifte. Med Arbeiderpartiet i regjering vil det bli tryggere å være bonde fordi Arbeiderpartiet lytter til bondeorganisasjonene. Vi deler deres verdier og ser muligheter i hele landet. Vi vil beholde et landbruk med variert bruksstruktur, bonderomantisk på godværsdager og veldig langt fra på uværsdager. Konsesjonsbestemmelser, bo- og driveplikt og prisregulering skal sikre det, og Arbeiderpartiet vil endre og forenkle lovverket slik at flere velger å etablere seg i landbruket, og gjøre det mer attraktivt å ta i bruk nedlagte gårdsbruk.

Og Arbeiderpartiet mener alvor med å tette inntektsgapet mellom landbruksnæringer og andre næringer i samfunnet. Det som i år skjedde med jordbruksforhandlingene, da regjeringen ble satt på sidelinjen, er bare starten på et arbeid som vil sikre oss norskprodusert mat også inn i fremtiden, bonderomantikk eller ikke. Mat må vi ha, og trygg norsk mat vil vi ha.

Av: Trude Viola Antonsen, stortingskandidat Vestfold Ap