Leder sin årsmøtetale

- Jeg er stolt av å være leder for et fylkesparti som setter solidaritet, humanitet og rettferdighet så høyt

.

Leder Truls Vasvik holder årsmøtetale

Vestfold Arbeiderparti avholder sitt årsmøte helgen 16. og 17.mars i Tønsberg.

Fylkesleder sin tale til årsmøte er blant mange høydepunkter i løpet av helgen. Truls Vasvik var innom asyl- og innvandringspolitikken, #metoo, verdiene våre og fylkespartisammenslåing.

Her er utdrag fra leder sin tale:

Et gjennomgående tema på alle de årsmøtene jeg har vært på, har vært innvandring, asyl og solidaritet – og vår tilnærming til dette vanskelige politikkområde.  Jeg må få lov til å si, jeg er voldsomt stolt av å være leder for et fylkesparti som setter solidaritet, humanitet og rettferdighet så høyt som Vestfold Arbeiderparti. Det er ingen som er i tvil om hva som er vårt utgangspunkt – og jeg skal love dere at jeg skal gjøre alt jeg kan for at vi ikke skal fremstå som et ekko fra FrP.

Her på årsmøtet og medlemsmøter skal vi bryte meninger, og vedta vår politikk. Men i perioder i det siste virker det som vi bruker mer tid på å diskutere internt i Arbeiderpartiet og på venstresiden enn mot høyresiden. Det tror jeg vi må være forsiktige med. Vi må ikke fremstå som et parti som bruker mest tid på å diskutere innover, og ikke om hvilken retning landet skal ta. Jeg tror nettopp de evinnelige interne diskusjonene og posisjoneringen som vi har sett i mange av våre søsterpartier i Europa er en vesentlig grunn til at sosialdemokratiet i mange land sliter.

Avslutningsvis oppfordret Truls Vasvik til følgende:

Vi må møte kommentarfeltene med fakta. Med engasjement. Mer enn noen gang må vi stå samlet, og kjempe for det som har kjennetegnet oss i årtier: Solidaritet, likeverd og rettferdighet.

Samhold, på den måten vi kjenner og verdsetter, er viktigere enn noen gang.

Sammen skal vi vinne valgene i 2019 og 2021.