Nordisk Råds presidiemøte i Schleswig

Forrige uke hadde Presidiet i Nordisk Råd hatt sitt sommermøte i Schleswig. Denne gangen hadde Presidiet mange saker på sakskartet, og der vi blant annet planla sesjonen til Nordisk Råd i København i oktober, diskuterte budsjettet for 2017 og drøftet søknaden fra Schleswig-Holstein om observatørrolle i NR. Grunnen til at sommermøtet var lagt til Schleswig, var å øke Presidiets kunnskap om denne delen av Danmark/Tyskland og dermed får et bedre grunnlag for hvorfor det er nødvendig med tilhørighet til Norden. Schelswig ble etter en folkeavstemming i 1920 delt, og nordre del gikk til Danmark, mens søndre del er tysk. Det er et stort mindretall dansker i Schleswig, som snakker dansk, har en rekke foreninger og skoler. Det er tospråklig avis, og eget parti (SSW). Dette presidiet fikk god innsikt i gjennom vårt besøk.

Presidiet i NR består av representanter fra parlamentene i Norden, der Sonja Mandt representerer sosialdemokratene. Vestfoldkvinnen Sonja Mandt er i år leder for den norske delegasjonen som består av 20 andre fra Stortinget, og de er fordelt på ulike utvalg og vil ha sine sommermøter andre steder i Norden. Slik får delegasjonen mange gode innspill til å utvikle Norden sammen.