Ny regjering ikke mer grønn med Venstre

-Skal vi tro den nye regjeringsplattformen blir ikke flere byer i Norge inkludert i byvekstavtalene, skriver gruppeleder Arve Høiberg

Arve

Skal vi tro den nye regjeringsplattformen blir ikke flere byer i Norge inkludert i byvekstavtalene. Det betyr at Vestfoldbyen, Norges fjerde største byområde, ikke vil ha den samme mulighet til å få mer buss på bekostning av færre personbiler. Vår mulighet til mer bærekraftige byer står dermed i stampe.

For perioden 2018 til 2029 skal staten fordele hele 66 milliarder kroner til 9 utvalgte byområder. Vi får ingenting! Fagre miljøløfter fra Venstre i valgkampen ga Vestfold ingenting. Jeg kan kun konstatere at selv med Venstre på laget forblir regjeringen blåblå.

I Vestfold er vi i ferd med å etablere ny bomring for å finansiere en kjempe utbygging, som fort kan koste 6 milliarder kroner. Bompengene skal blant annet nedbetale ny fastlandsforbindelse fra Nøtterøy og Tjøme. Interessant nok skal de nye veiene bygges under en forutsetning om at personbiltrafikken ikke skal øke. Det var den tydelige arbeids ordren vi fikk fra Frp statsråden. Men hvordan vi skal få til det uten å få mere penger til å kjøpe mer buss tjenester er for meg en gåte. Alternativet er å bruke bompenger til å kjøpe mer buss.

Spørsmålet er om folk flest vil godta at bompengene kan brukes til drift av kollektiv og ikke bare i vei investeringer? Og ettersom vi her i Vestfold ikke blir med i statens belønningsordninger, blir spørsmålet da om vi er nødt til å innføre en bompengeinnkreving til evig tid for å i møte komme Frp statsrådens krav om null økning i persontrafikken?

Om ikke bygger vi nye veier med enorm kapasitet uten å kunne parere med flere og hyppigere bussavganger. Gjett hva folk velger? Målet om nullvekst i personbiltrafikken vil da kun vil være fagre ord. Ny og større veikapasitet skaper mer trafikken om vi ikke setter inn tiltak. Tiltak vi ikke har råd til uten byvekstavtalen.

Vestfoldbyen er helt avhengig av å bli tilgodesett med byvekstavtale med staten. Vestfold fylkeskommune har økt siden 2010 budsjettet for kollektiv med hele 110 millioner kroner. En økning på hele 58%. Fylkeskommunen har nådd sin grense for hva som kan bevilges. Allerede nå bruker fylkeskommunen minst pr. elev in den videregående skolen. Det er grenser for hva fylkeskommunen kan omfordele, fordi Statsråden har bestemt seg for at Vestfold ikke har miljøutfordringer.

Det er derfor utrolig trist lesing å se at Venstre med sin miljøprofil ikke benyttet mulighet til å utvide avtalene til også omfatte Vestfoldbyen. Vi i Vestfold har ikke fått overført 638 millioner kroner siden 2010, slik Buskerudbyen har fått.

Nå må vi sette vår lit til Hareide og Krf. Håpet er at ikke alle partier går fra sine valgløfter i møte med løfter om stasrådstaburetter.

Av: Arve Høiberg, gruppeleder Vestfold Ap