OGSÅ BARN RAMMES AV ARBEIDSLØSHET

- Barn rammes også av den usikkerhet som ligger i midlertidige og ustabile arbeidsplasser. Også derfor er og må kampen for alles rett til arbeid være viktigst, sa Sonja Mandt i Trontalen.

Både som enkeltpersoner og som samfunn merker vi når folk får trøbbel med å skaffe seg jobb. Sånn har det alltid vært. Det nye nå er at vi har en regjering som ikke tar arbeidsløsheten alvorlig nok.

De store utfordringene knytta til «oljefylkene» på sørvest-landet, sprer seg naturlig nok også til andre kommuner og fylker som på ulikt vis er del av oljenæringsvirksomheten. Vestfold er ett eksempel på det. Vi har flere kompetansebedrifter som har måttet redusere antall ansatte pga nedgang i oljeutvinningen. Agility i Tønsberg kan tjene som ett eksempel som har måtte redusere arbeidsstokken sin. Vestfold er faktisk et av de fylkene der arbeidsløsheten øker mest. Rundt 3800 var registrert uten jobb i september, 7 % høyere enn i fjor på samme tid. Horten ligger høyest med 4.1 %, og ledigheten er særlig høy blant ingeniører og innenfor ikt-fag.

Alle vet at det ikke bare er den enkelte som er uten jobb som rammes, ofte er det en hel familie – og ikke minst ungene. På ulikt vis opplever barn det utenforskap som oppstår når familieinntekten svikter, og forklaringer skal gis på hva mor eller far jobber med. Barn rammes også av den usikkerhet som ligger i midlertidige og ustabile arbeidsplasser. Også derfor er og må kampen for alles rett til arbeid være viktigst.

Også vår felles innsats for å sikre en god integrering av flyktninger rammes, når arbeidsløsheten øker og arbeidsplassene mangler. Den gode innsatsen som gjøres i Larvik og på Thor Heyerdal videregående skole med kombinasjonsklasser og med rask utdanning av unge, skaper sjølsagt forventninger om jobb i etterkant.

Høyre/Frp-regjeringen sier i sin Trontale nå at arbeidskraften er vår viktigste ressurs. Da burde de tatt den i bruk. Det kommer til å være Arbeiderpartiets og mitt hovedsvar.

Det er mange grunner til å ønske seg en ny regjering. Den viktigste er å få skiftet ut ideer om at skattekutt til de rikeste er viktigst, med å sette arbeid til alle og et seriøst og arbeidsliv fremst. Det er kun et sterkt fellesskap, som også i framtida vil være vårt sikreste kort for å skaffe arbeid til alle.