Permittering ikke gammeldags

Arbeidstakere og arbeidsgivere landet over skjønner behovet for bedre permitteringsordninger i nedgangstidene vi opplever. Dessverre er svaret fra Erna Solberg at permitteringsordningen er et gammeldags tiltak de ikke ser behov for å forbedre. Dette er Arbeiderpartiet sterkt uenig i.

I Stortingets spørretime fremla Statsministeren sitt syn på permitteringer som står i kontrast til hva Ap hører fra arbeidslivet. Vi er «nødt til å sørge for at vi ikke passivt lener oss tilbake på gamle typer aktivitetstiltak», fremholdt Statsministeren da Ap ba om svar på hvorfor regjeringspartiene ikke støtter vårt forslag om bedre permitteringsregler.

En bedre permitteringsordning er fremholdt som det viktigste vi kan gjøre for de industriansatte som landet over frykter oppsigelser. Arbeidsgiverne fremhever forbedringen kan gjøre at de kan beholde kompetansen. Dette vil gjøre bedriften i stand til å konkurrere om arbeid også fremover. I tillegg gir det bedriften økt fleksibilitet i en urolig tid. Men Erna lytter ikke til arbeidslivet.

I tillegg til å fremheve tiltaket som gammeldags dytter Solberg er argument om innlåsing av arbeidskraft fremfor seg. Som om permitteringer gjør at arbeidskraften blir låst fast i en bedrift som egentlig burde gått til grunne. Men selv i regjeringens fremlegg til statsbudsjett imøtegås Statsministerens påstander, og viser at permitteringer derimot har en inkluderingseffekt.

For alle permitteringer fra 1993 – 2011 kommer 8 av 10 arbeidstakere tilbake til bedriften, mens 1 av 10 går til ny bedrift. Alternativet hadde i mange tilfeller vært oppsigelser. Etter vårt syn er dette gode bevis på hvorfor ordningen fungerer, og i dagens nedgangstider vil vi gi bedriftene anledning til å permittere i opp til 52 uker og begrense arbeidsgivers utgifter ved permitteringer.

Tiltaket er prøvd tidligere. Det fungerer raskt og effektivt mot økende arbeidsløshet. Det er etterspurt av arbeidslivet. Likevel sier Erna Solberg nei. Resultatet er en høyere arbeidsløshet enn det vi egentlig hadde behøvd å ha.

Rigmor Aasrud

Medlem av arbeids og sosialkomiteen