Skal lage ny politikk - håndplukket av Støre

Anne og Lozan i programkomiteen

Lozan Balisany i programkomiteen.

Lozan Balisany og Jonas Gahr Støre i valgkampen 2017. Lozan er i dag 1. vara til Stortinget fra Vestfold.

i forrige uke fikk Lozan Balisany og Anne Rygh Pedersen telefon fra Jonas Gahr Støre. Han lurte på om de kunne tenke seg å være med å utvikle partiprogrammet som Arbeiderpartiet skal gå til valg på i 2021?

Begge takket ja. De ønsker å være med å stake ut Arbeiderpartiets retning for 2020-tallet. Dermed er det 2 av de 17 medlemmene i programkomiteen fra Vestfold.

-Det er en ære å bli spurt og jeg gleder meg til å være med på dette arbeidet. For meg er det viktig å fortsette arbeidet med å ta partiet i en grønnere og mer sosial retning, sier Pedersen.

Lozan Balisany bor nå i Oslo hvor hun studerer til å bli sykepleier. Hun er fortsatt aktiv i partiet og er 1. vara til Stortinget og er blant annet medlem i partiets kvinnenettverk.

-Lozan er en politiker Arbeiderpartiet kommer til å se mer til. Hun er både ung og erfaren, og hun er en av dem jeg virkelig skulle ønske var en del av Arbeiderpartiets stortingsgruppe. Det ble ikke sånn i forrige runde, men desto viktigere er det å få glede av hennes perspektiver og ideer i arbeidet med nytt partiprogram, sier Støre.

-Det er en stor og viktig oppgave å få være en del av laget som skal sitte i programkomiteen. Heldigvis er det ikke komiteen alene som skal jobbe med nytt program, men vi skal jobbe sammen i arbeiderbevegelsen og utvikle den beste politikken for sterkere fellesskap, sier Balisany.

Om valget av nye Tønsberg kommunes nyutnevnte ordfører Anne Rygh Pedersen, sier Støre:

-Jeg er veldig glad for at vi får med oss Anne i programkomiteen. Jeg er imponert over at hun klarte å bli ordfører i Tønsberg, og vet at hennes lange lokalpolitiske erfaring kommer godt med i programarbeidet. For programkomiteen vil hennes lange erfaring fra politiet og DSB gi oss god kunnskap på viktige områder. Annes store engasjement og brede kompetanse vil bli svært viktig i arbeidet som ligger foran oss.

Med seg på laget har partilederen, som selv skal lede komiteen, med seg folk med ulike bakgrunn, kompetanse, bosted, alder og en god blanding av lang politisk erfaring og folk med friske nye øyne. De to vestfoldingene får følge av blant andre partinestor Sigbjørn Johnsen og kjendislegen Wasim Zahid.

Programkomiteen skal utvikle en helhetlig politikk som skal gi et mer rettferdig samfunn, som gjør det mulig å leve gode liv i hele landet, som sørger for trygge og gode jobber, og som ikke minst får opp tempoet i klimaomstillingen.

-Sosialdemokratiet har de riktigste grunnverdiene for å løse klimautfordringene, bekjempe ulikhet og sikre trygg økonomisk styring. Jeg gleder meg skikkelig, og ser frem til en spennende tid framover, sier Balisany.

Programkomiteen skal utarbeide forslag til partiprogram for stortingsperioden 2021-2025. Som del av arbeidet skal det også utarbeides et forslag til prinsipp-program for Arbeiderpartiet. Komiteen skal i samarbeid med sekretariatet legge til rette for en prosess som involverer medlemmer og velgere over hele landet.

Arbeiderpartiets mål er frihet, muligheter og trygghet for alle. Det oppnår vi best i fellesskap.

Programprosessen har som overordnede mål å lede fram til et tydelig prosjekt som vi kan invitere velgerne med på i 2021. Prosjektet skal oppleves nært folk, være tydelig forankret i våre verdier, og peke ut klare ambisjoner for hva vi skal få til i regjering. Alle medlemmer skal ha blitt invitert til å delta i programprosess, og oppleve at deres bidrag betyr noe. Programprosessen skal være navet i «prosjekt 2021», en del av vår organisasjonsbygging og av den lange valgkampen som starter i oktober 2019.

Tidslinje for programarbeidet

Programkomiteen har sitt første møte 14. november.I løpet av vinteren åpner vi muligheten for at alle som vil kan sende inn sine forslag til programmet på nett.

Komiteen skal levere et helhetlig utkast til program på høring i organisasjonen innen 10. oktober 2020. Det endelige utkastet til program skal leveres sentralstyret innen 10. januar 2021. Dette skal så debatteres og endelig vedtas på landsmøtet i april 2021.

Har du noe du vil spille inn allerede nå? Ta kontakt på: [email protected]

Medlemmer i Komiteen:

Jonas Gahr Støre, leder, stortingsrepresentant, partileder

Ina Rangønes Libak, AUF-leder

Ceilie Myrseth, stortingsrepresentant

Are Tomasgard, LO

Bjørnar Skjæran, nestleder

Invild Kjerkol, stortingsrepresentant

Mette Nord, Fagforbundet

Fredric Holen Bjørdal, stortingsrepresentant

Tom Kalsås, gruppeleder fylkesting

Mads Kleven, Fellesforbundet

Gro Bråten, gruppeleder fylkestinget

Anne Rygh Pedersen, ordfører

Lozan Balisany, sykepleierstudent

Tonje Brenna, fylkesrådsleder

Wasim Zahid, lege og kommunestyremedlem

Masud Gharahkhani, stortingsrepresentant

Rina Mariann Hansen, byråd

Sigbjørn Johnsen, tidligere statsråd

Anne Rygh Pedersen i programkomiteen

Anne Rygh Pedersen er nye Tønsberg sin første ordfører. Her sammen med Jonas Gahr Støre på landsmøtet i april 2019.