Solidaritetsaksjon

Arbeiderpartiet vil ikke svikte norske sjøfolk

Arild Theimann og Truls Vasvik lover de ansatte i Color Line at Arbeiderpartiet skal gjøre alt vi kan i Stortinget for å stoppe regjeringen.

Appell: Arild Theimann og Truls Vasvik var på solidaritetsaksjon for de ansatte i Color Line i Sandefjord 7. november. Vasvik holdt appell.

Flere hundre mennesker var i går kveld samlet i Sandefjord til solidaritetsaksjon for de ansatte i Color Line. Bak arrangementet sto LO Vestfold og Norsk Sjømannsforbund.

-Det er noe nesten uvirkelig å måtte demonstrere mot en regjering som med viten og vilje fører en politikk som gjør at hundrevis av sjøfolk og deres familier går en svært usikker tid i møte. Det er rørende å høre folk sine historier og det varmer å se samholdet som ble vist under arrangementet. Sammen er vi sterke, sier Truls Vasvik, leder i Vestfold Arbeiderparti, som holdt appell.

Her kan du lese Truls Vasviks appell:

Skal Norge være et foregangsland for å sette norske sjøfolk på land og importere billig utenlandsk arbeidskraft? Ja, sier regjeringen. Et tydelig nei, sier vi i Arbeiderpartiet.

Når regjeringen nå åpner for at 700 sjøfolk kan settes på land og erstattes med utenlandske, så viser regjeringen hva de faktisk står for – vanlige arbeidsfolk betyr ingenting.

Vestfold har lange tradisjoner i sjømannsyrket. Nå går 700 trofaste og dyktige sjøfolk i Color Line med sine familier inn i førjulstida med stor usikkerhet. Det har vært helt stille fra rederiet, de sitter musestille i båten og venter på at vinden løyer og at statsbudsjettet skal bli vedtatt. Først når statsbudsjettet er i havn, og de har fått det som de ønsker, akter de å fortelle sine ansatte hva planen er, hvordan de skal erstatte de 700 ansatte på de to Kiel-ferjene, som rammer hele Color Line-familien.

Realitetene er at de ansatte med lengst ansiennitet blir flyttet til ferjene i Larvik, Sandefjord og Kristiansand. Dermed er det mange familier i Vestfold, og særlig her i Sandefjord, som kommer til å merke direkte på kroppen at norske arbeidsplasser blir revet bort – som et resultat av en villet politikk fra regjeringas side.

Smak litt på den – vi har en regjering, som med viten og vilje fører en politikk som gjør at hundrevis av norske sjøfolk mister jobben. Tilgi dem ikke – de vet så inderlig godt hva de gjør!

Vi sitter ikke stille som eierne i Color Line gjør. Vi nekter å la dette passere uforstyrret. Vi er her i dag for å vise solidaritet med dere sjøfolka i Color Line. Vi ønsker å vise at vi står sammen med dere i stormen.

De foreslåtte endringene mener vi i Arbeiderpartiet er helt unødvendig. Color Line har i dag konkurransedyktige rammevilkår. Det er ikke lenger en betydelig konkurranseulempe mot Danmark. Det er dokumentert. Og tallene viser også at Color Line klarer seg meget godt økonomisk med Norge som hjemmehavn. De går med store overskudd. Overskriften i årsrapporten til Color Line fra 2017 taler for seg selv «Et godt år for Color Line i 2017». Med en omsetning på 5 milliarder kroner og et driftsresultat på flere hundre millioner kroner.

Igjen, får vi håndfaste bevis for at dagens regjering er mest opptatt av å fylle lommeboka til de som allerede har så det monner fra før, mens norske arbeidsfolk – denne gangen sjøfolk, ikke er med i «aftenbønnen» til høyresiden. Statsministeren har attpåtil sagt at de ansatte det er snakk om i Color Line ikke er sjøfolk, men folk som jobber med forpleining og som lett kan få seg andre jobber på land. Dette er en uttalelse som Arbeiderpartiet tar sterkt avstand fra.

Trusselen denne gangen kommer ikke fra naturens side. De høye bølgene er det regjeringen som skaper -  som lar seg diktere og stoler blindt og ukritisk på redere som klager over at det er så ille rammevilkår i dette landet.

Sjøfartsnasjonen Norge, som åpner seg mot verden, med en sittende regjering som ikke ser seg tjent med å ha norske arbeidsfolk om bord.

Hva gjør de øvrige rederiene, når Color Line nå bytter ut norske sjøfolk med billig utenlandsk arbeidskraft? Det regjeringen gjør er å legge opp til et «kappløp mot bunnen». Hvor tusenvis av arbeidsplasser i Østersjøen og Skagerak trues og det maritime arbeidslivet settes i spill. Flere land, fagforeningsfolk og partier raser mot Norge. Dersom Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre får flertall for dette forslaget, blir det som å ta ut proppen og flere jobber for norske sjøfolk vil gå tapt i framtida. Jo lengre de får regjere, jo mer skade får de gjort.

For halvannet år siden ba et samlet Storting regjeringen om å utrede muligheten til å stille krav om norske lønns- og arbeidsvilkår for sjøfolk på utenlandske skip i norske farvann og på norsk sokkel, slik Stoltenberg II-regjeringen la opp til i handlingsplanen mot sosial dumping i 2013. Det er først nå arbeidet med utredningen har begynt. Mens utredningen er i sin spede begynnelse, ser regjeringen sitt snitt til å starte med å sette 700 norske sjøfolk på land og lar dem seile sin egen sjø.

Gang på gang ser vi at Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre tar Norge i en retning der forskjellene mellom folk øker. I en retning der de som har mest skal få mer, mens arbeidsfolk og uføre må ta regninga. I dag står vi i Arbeiderpartiet skulder ved skulder med dere sjøfolka, og oppfører denne regjeringa seg slik den pleier – så er det vel bare snakk om tid før nye grupper må på barrikadene.

Ved siste valg, så gikk jeg på såkalt roseaksjon – altså at vi banker dører, diskuterer politikk og oppfordrer folk til å stemme. På en av disse rundene, jeg mener det var utenfor Tønsberg åpnet døren seg og en mann kom ut. Ganske snart kom kona og et par unger. Han jobba i Color Line og sa at han ikke turte å stemme på noen andre enn oss for å være sikker på at de kunne fortsette å bo i det nybygde huset sitt. Jeg lova han at jeg skulle gjøre alt det jeg kunne for at ting skulle gå i orden – jeg har tenkt mye på han de siste ukene.

At Høyre er rederienes og eiernes parti, kommer ikke som en stor overraskelse. Men hva med Fremskrittspartiet?

I våres sa Fremskrittspartiet til norske sjøfolk og særlig til de om bord på Color Line at de er «sjøfolkas parti». Nå ser vi Fremskrittspartiet sitt sanne ansikt. I statsbudsjettet har Fremskrittspartiet latt seg temme. De har gitt labben til Høyre og lagt seg ned. Ved å legge seg ned, velger Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre å kaste norske sjøfolk over bord fra en sikker og god arbeidsplass, og tar fra dere en lønn å leve av.

Kjære alle sammen, vi vil ikke svikte norske sjøfolk og de ansatte i Color Line, Arbeiderpartiet skal gjøre alt vi kan i Stortinget for å stoppe regjeringen.

I går ble det arrangert fakkeltog i Sandefjord, til støtte til Color Line-ansatte som står i fare for å miste jobben som følge av regjeringens politikk.

Solidaritet: Det var mange som møtte opp på Torvet i Sandefjord 7. november, for å vise sin støtte til de ansatte i Color Line som står i fare for å bli satt på land om regjeringen får det som den vil.