Ubrukelig landbruksmelding

Fullstendig ubrukelig landbruksmelding har satt landbrukspolitikken på agendaen, skriver stortingskandidat Trude Viola Antonsen

Trude Viola Antonsen

Jeg leser med glede at endelig så ser det ut til at landbruksnæringen får sin velfortjente plass i mediene, og blir omtalt av politikere fra både det ene og andre partiet, det måtte altså en fullstendig ubrukelig landbruksmelding til for å få landbruket skikkelig på agendaen.

Men hva dreier det seg egentlig om, forstår vi virkelig konsekvensen av en slik politisk retning Høyre og Frp er villig til å ta? Forstår de det selv? Det tror ikke jeg.

Det er ikke noen fornuft i å styre matproduksjonen dithen hvor de store matvarekjedene blir sittende med all makt mot leverandørene, dette vil ikke styrke landbruksnæringen og slett ikke stimulere til matproduksjon i hele landet. Det som vil skje er at landbrukssamvirket blir ytterligere svekket i en tid hvor den bør styrkes, bondens posisjon i verdikjeden vil svekkes og økt risiko vil overføres til bonden i en slik modell Høyre og Frp skisserer.

Det dreier seg om anerkjennelse, det handler om bærekraft og det handler om lønnsomhet. Det skal lønne seg å produsere mat og for at det skal lønne seg å produsere mat så må vi forstå at det koster å produsere mat. Det skal lønne seg for alle i verdikjeden å produsere maten og ikke slik som dreiningen fra Høyre og Frp vil resultere i, mindre til bonden og nesten all profitt til dagligvarekjedene.

Vi har alle et samfunnsansvar å legge til rette for en bærekraftig, lønnsom og aktiv landbrukspolitikk.

Innlegg av: Trude Viola Antonsen Stortingskandidat Arbeiderpartiet