Vestfold Arbeiderparti Årsmøte 2016

Vestfold Ap avholder årsmøte hvert annet år og denne gangen ble møte avhold på Qulaity Hotel Tønsberg 11. og 12. mars.

Møtet ble åpnet med underholdning ved Linda Kvam og Terje Johannesen. Noe forsamlingen av 89 stemmeberettigede og gjester, satte stor pris på.

Det ble fremlagt ikke mindre enn 41 uttalelser fra kommunepartiene, fylkesstyre og AUF, så redaksjonskomiteen fikk en stor oppgave med å sammenfatte dette til uttalelser årsmøte kunne stille seg bak. Dette klarte de på en utmerket måte og disse finner du vedlagt.

På årsmøtets dag 1 gjestet leder av Utenrikskomiteen på Stortinget og medlem av Arbeiderpartiets sentralstyre, Anniken Huitfeldt.

Hun innledet om den politiske situasjonen og tok oss tilbake til kommunevalget 2015. Resultatet ble det beste valgresultatet på 20 år, beste siden 1983 i Vestfold. På landsbasis fikk vi 205 ordførere, en økning på 55. Vi har det høyeste medlemstall siden 2000. Helt nye medlemmer som kommer, vi har blitt mer åpne, nysgjerrige og lyttende. Vi er et parti for det brede flertall.

Anniken var innom tema som innvandrerkvinnene,tvangsekteskap og kjønnslemlestelse, flyktningsituasjonen, arbeidsledigheten, fagbevegelsen, klima og miljø og hun mente at dagens klima og miljøministeren er for passiv. Kvinnebevegelsen, fellesskolen helse og sykehus var også en del av hennes strålende innledning som satte i gang debatten med 21 som tegnet seg på lista denne kvelden.

Kvelden ble avrundet med middag og kåseri av Steinar Gullvåg som tok utdrag fra vår historiebok som føres i penn av han og andre. Vår fylkesgruppeleder Arve Høiberg hadde tradisjonene tro, laget en Quiz for anledningen på Kahoot, til stor fornøyelse for forsamlingen.

Dag 2. Etter kulturelt innslag ved Ayaz Ibrahim, åpnet leder Truls Vasvik dagen med innledning om, Arbeidsløshet, innvandring og integrering, klima og miljø, 3 på tinget og ny regjering i 2017 etterfulgt av hilsningstaler fra leder Tønsberg Ap, Anne Holm Moen,  AUF v/ Johanne Oddli,  Bondelaget v/ Thorleif Müller og besøk fra Sverige Emilia Töyrä, Riksdagsledarmot Socialdemokraterna.

Beretning, Årsrapport, Workshop og vedtektsendringer ble så gjennomført før dagens siste punkt på programmet ble gjennomført, som var valg.

Valgkomiteens leder sammen med styrets leder la frem innstillingene. Alle valg var enstemmig ved akklamasjon.

Valgkomiteens innstilling 2016:

Styret i Vestfold Ap 2016-2018

Leder: Truls Vasvik (gjenvalg), Larvik

Nestleder: Maria Aasen-Svensrud (gjenvalg), Horten

Medlemmer: Liselotte Aune Lee (gjenvalg) ansv. Kvinnenettverket, Tønsberg

Kristine Flåtten (NY) ansv. Studiearbeidet, SandeKjetil Edvardsen (NY) ansv. Fagligpolitisk, NøtterøyAnne Rygh Pedersen (gjenvalg) Internasjonalt arbeid, TønsbergArild Theimann (NY) ansv. Kommunalt arbeid, SandefjordBjørn Aamodt (NY), styremedlem, AndebuOle Henrik Augestad (gjenvalg), styremedlem, Sandefjord

Varamedlemmer: Siri Foyn, (NY), Tjøme, 1.VARAJan Olav Hay, (NY), Tønsberg 2.VARALinda Bjørklund, (NY), Andebu 3.VARAArne Kristian Ohrem, (gjenvalg), Holmestrand, 4.VARAVigdis Krohn Hansen,(NY), Svelvik, 5.VARAI tillegg tiltrer en representant fra AUF styret med fulle rettigheter.

KontrollkomiteenLeder Bjørg Ormestad Rasmussen, Stokke, leder (gjenvalg)Medlem Steinar Christensen, Sandefjord, medlem (gjenvalg)Medlem Ernst Wroldsen, Tønsberg, (ny)Varamedlem Kari Asmyhr, Tønsberg, (gjenvalg)Ragnar Fevang, Tønsberg (ny)Samarbeidskomiteen for faglig-politisk arbeidLeder/nestleder (LO skal ha leder 2 neste år)Kjetil Edvardsen, ansv. Fag.pol VAP, (NY), NøtterøyMedlem Maria Aasen-Svensrud, nestleder VAP, (gjenvalg), HortenArve Høiberg, gruppleder VAP, (gjenvalg), Horten

Representanter til landsstyret i Arbeiderpartiet.Leder i VAP vara. (pers) Arild TheimannNestleder i VAP vara: (pers) Liselotte Aune LeeStyrets innstilling til nominasjonskomite for stortingsvalget 2017:Leder: Berit Eivi Nilsen (NY), TønsbergMedlem Are Karlsen, (NY), HortenSteinar Nyland (NY), LarvikMette Måge Olsen, Hof (NY)Elin Weggesrud, (NY), SandeJonfinn Bremnes, (NY), SandefjordJon S. Andersen (NY), NøtterøyAUF m/pers varaLO m/pers vara

VARA: Liv Grinde, Lardal, 1.varaTom S. Olsen, Tønsberg, 2.varaMette Kalve, Holmestrand, 3.varaBjørn Aamodt, Andebu, 4.vara

Styrets innstilling til valgkomiteClaes Giljam, Sande , lederTurid Løsnes, Larvik, medlemTom S Olse, Tønsberg, medlemTrude Viola Antonsen, Re medlemJonfinn Bremnes, Sandefjord, medlem